Projekte

Seil

engl. Rope (A Dead Mans's Dream)

Film

Der Film SEIL ist eine Rekonstruktion von Ambrose Bierce Erzählung An Occurance at Owl Creek Bridge, veröffentlich 1891 in der Sammlung Cival War Stories. Bierce thematisiert »Dauer« als zeitliche Ausdehnung eines Ereignisses. Anhand eines »Vorfalls«, der Hängung des Südstaatlers Peyton Farquhar, beschreibt er unterschiedliche Zeitintervalle, die sich mit diesem einen Moment – dem Ende von Zeit – verbinden.

Für die Rekonstruktion wurde dieser eine Moment in seine Bestandteile zerlegt und in drei visuelle Ebenen: Panorama, Inszenierung, und Versuchsanordnung visualisiert.

D 2016, 27 min, DCP, dt und englische Sprachfassung, Farbe

»In ROPE - A DEAD MAN’S DREAM there is an exploration of the history and development of the photographic media. The reconstruction of the short story An Occurrence at Owl Creek Bridge by Ambrose Bierce is the basis for the adaptation, supplemented with the research work on chronophotography by Étienne-Jules Marey. The principle of chronophotography, which permitted the recording of movement sequences in phase images and made processes visible that had remained hidden to the human eye up to then, was transferred to the digital image-in-image montage in the enacted photo work Rope.

The stratigraphic method of the chronophotographers was taken up by us and recorded using the digital 'stacking process', then layered in the montage by compositing. In this way, movement sequences can be visualised à la Marey, or individual images stacked on one another can show how the illusion of movement à la Muybridge is created. Movement and space are addressed thematically in ROPE - A DEAD MAN’S DREAM in that directions of movement open up the space, or panoramas (taken on the battlefields of the American Civil War) are set in motion through methods inspired by Zoetropes.

All these techniques served to explore the nature or condition of the image in a cinematographic context. From this, one can recognise that images are neither still nor moving.

In ROPE - A DEAD MAN’S DREAM we attempted to comprehend the stratigraphic quality of the film image as something to be grasped in its depth. Playing with time and space expands our memories and powers of recall, and sharpens our “third sense” for a cinema of the future, one in which we consciously design and structure the meaning of movement in the image. […].«

Gusztáv Hámos: Think Future Cinema - With Photofilm as Its Basis, in: The Real of Reality: The Realist Turn in Contemporary Film Theory, editors Christine Reeh-Peters, Stefan W.Schmidt and Peter Weibel, 2021

Texte

Miklós Peternák: Construction - Hámos Gusztáv és Katja Pratschke kiállítása, erschienen am 29.7.2021, in: punkt.hu

Anne Murray: Gusztáv Hámos & Katja Pratschke, explorations of consciousness & its intersection with cinema, in: clotmag, 2021

Jószef Mélyi: Az idő: Kap, erschienen am 6.August 2021, in: Élet és Irodaom, Budapest, 2021

Luis Mendonca: Katja Pratschke e Gusztáv Hámos: Cinema and photography transposed, Katalog: Indie Lisboa, 2017 , S.120-124 [pdf]

Ricardo Vieira Lisboa: »Deves sempre surpreender o espectador/ entrevista: Gusztáv Hámos e Katja Pratschke«, in: À pala de walsh, 2017

Credits

Darsteller*innen

Peyton Farquhar: Lars Rudolph

George Demény/Sergeant: Oliver Elias

Ariadne Farquhar: Ariella Hirshfeld

Étienne-Jules Marey: Gusztáv Hámos

Drummer Boy: Isidor Hámos

Offizier: Mehdi Moinzadeh

Soldat/Plantagenarbeiter: Momo Ekissi

Soldat: Sebastian Bodirsky

Posten/Plantagenrbeiter: Raoni Opitz

Posten: Joel Böttcher

Schütze: Atau Hámos

Pferd: Billy

Pferd Betreuer*innen: Holger Johannnes, Denise Bertram

Erzähler: Lars Rudolph, Gusztáv Hámos, Patrick von Blume

Team

Fotografie: Gusztáv Hámos

Unterwasserfotografie: Janet Riedel

Assistent Unterwasser: Günter Schlabitz

Fotografie Marey: Guillaume Cailleau

Assistent Brücke: Larissa Rosa Lackner

Kostüm: Lucie Bates, Nora Bates

Make-up: Dana Hesse

Ausstattung: Wolfgang Gerhardt

Schnitt: Katja Pratschke, Gusztáv Hámos

Animation: Hanna Nordholt, Fritz Steingrobe

Colorist: Moritz Peters

Musikkonzept: Gusztáv Hámos

Aufnahme Schlagzeug: Michael Bothe

Schlagzeug: Isidor Hámos

Übersetzung Englisch: Finbarr Morrin

Ton: Thomas Kalbér

Toningenieur: Benjamin Spitzmüller

Sprachaufnahmen: Stibbtone Studio

Mischung: Martin Steyer

Studio: The Post Republic Hamburg

Drehbuch, Regie: Katja Pratschke, Gusztáv Hámos

Regieassistenz: Guillaume Cailleau, Sebastian Bodirsky

Produzentin: Katja Pratschke

Produktionsassistenz: Micha Rockel

Förderung: Medienboard Berlin-Brandenburg, FFHS, BKM, Film und Medien Stiftung NRW

Ausstellungen

»Construction: Gusztáv Hámos & Katja Pratschke«, Molnár Ani Galeria, Budapest, 2021

»Zeitfalten: Katja Pratschke/Gusztáv Hámos«, Kunstverein Familie Montez in der Honsellbrücke, Frankfurt am Main, 2019

Projektionen

Ciclo CINEMA E FOTOGRAFIA: VISÕES ESPECTRAIS, Serralves, Casa do Cinema Manoel de Oliveira, Porto, 2021

Rencontres International Traverse Toulouse, 2020

Pathshala South Asian Media Institute, Vortrag und Projektion, Dhaka Bangladesh, 2019

RWTH Aachen, Studiengang Architektur, Einführung Fotofilm, 2019

Kunsthochschule Weißensee, FB Raumstrategien, Seminar Fotofilm, 2018

»Masterclass: Gusztáv Hámos & Katja Pratschke«, 29. Festival Intern. de Curtas Metragens Sao Paulo, 2018

Timeline#4, Festival Inter. de video arte em Belo Horizonte, 2018

Focus Section Silvestre: Katja Pratschke & Gusztáv Hámos, Indie Lisboa 2017

Aesthetica Short Film Festival (ASFF) York, 2017

Seoul International New Media Festival (NeMaF) South Korea, 2017

Strangloscope - Int. Experimental, Audio and Performance Festival Florianopolis, Brasilien, 2017

"analog_digital_Fotofilm", Filmarchiv Wien, 2017

Medienlabor der FH Dortmund im Dortmunder U - Zentrum für Kunst und Kreativität, 2017

»PHILM«, Kunstuniversität Linz, Vortrag und Projektion, 2017

MontageForum, Filmuniversität Potsdam, 2017

Filmets - Film Festival Badalona, 2017

Open Society Archive Budapest, Vorführung/Vortrag, 2017

Alchemy Experimental Film and Moving Image Festival, Hawick, Scotland, 2017